Soci-Com en Comicro: Een social impact casestudy
Als social firm staat impact voorop. Bij Soci-Com werken we daarom veel met mensen met een begeleidingsbehoefte. Sociale inclusie is onze missie. Om dat waar te maken leveren we diensten aan onze partners, bedrijven binnen en buiten de regio, die samen met ons sociale impact willen maken. Maar hoe ziet zo’n samenwerking er nu uit? Vandaag zetten we een van onze partners in de schijnwerpers: De samenwerking tussen Soci-Com en Comicro.
Comicro is dé partij voor infectiediagnostiek en tevens hét expertisecentrum voor preventie, diagnostiek en therapie van infectieziekten in Noord-Holland. Zowel voor de eerste- als tweede lijn gezondheidszorg en andere klanten. Een medisch laboratorium met de meest hoogwaardige diensten en producten. Bij Comicro werken hoog opgeleide en vakkundige mensen. Dus hoe is Comicro erin geslaagd om een duurzame inclusieve werkplek te organiseren?
Voor klanten zoals huisartsen, verzorgingstehuizen en andere zorginstellingen levert Comicro verschillende typen testmateriaal. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan testen voor SOA’s en andere infectieziekten. De klanten plaatsen hun bestelling online, die moet vervolgens samengesteld worden en klaargemaakt voor verzending. “Het werk werd op enig moment wel een volle FTE. Toen hebben we ons afgevraagd: moeten we hierop gaan werven, of kunnen we dit beter uitbesteden?” Vertelt Nadia de Weerdt, afdelingsmanager bij Comicro.
“Logistiek is niet onze core business. Je kunt dat wel zelf op gaan tuigen, maar dat wilden we simpelweg niet. Dan moet je ook de achtervang zelf inregelen, uiteindelijk heb je dan veel hogere kosten.” Al snel werd besloten om eerst het samenstellen van de bestellingen neer te leggen bij Soci-Com. Toen bleek dat Soci-Com ook mensen detacheert, werd de dienstverlening uitgebreid. “Daar hadden we toen nog niet aan gedacht, maar dat is wel een uitkomst. Nu is meteen de achtervang voor onze interne logistiek medewerker ingeregeld. Ideaal.”
Inmiddels wordt meer dan een volle FTE duurzame inzet gerealiseerd. Dat dit niet altijd vanzelf gaat, vertelt Mariska Leunissen, accountmanagement assistent bij Comicro. “Die begeleidingsbehoefte, daar moet je wel heel bewust mee omgaan. Je kunt niet kortweg een opdracht geven en verwachten dat het goed komt.” Nadia vult aan: “Dit gaat Mariska van nature heel goed af. Maar dat is niet vanzelfsprekend. Die extra aandacht en begeleiding moet je wel invullen, om er een succes van te maken.”
Toch is dat maar een kleine inspanning, afgezet tegen wat het je brengt als organisatie. “De sociale component heeft voor ons een duidelijke meerwaarde. Wij proberen zoveel mogelijk duurzaam, lokaal en sociaal in te kopen. En als je de betrokkenheid van jullie medewerkers ziet, de bevlogenheid waarmee Caroline [onze vaste medewerker bij Comicro] haar taken uitvoert, dan kun je daar alleen maar bewondering voor hebben.”